Toss: service behouden of weggeven

Hier kan je alles kwijt wat je nergens anders kwijt kan.
Plaats reactie
kerstman
Berichten: 1
Lid geworden op: 12-04-2008 09:30

Toss: service behouden of weggeven

Bericht door kerstman » 12-04-2008 09:32

Beste mensen,

ik heb even een vraag naar aanleiding van een weddenschap. Ik wil eerst zelf even zeggen dat ik zelf geen actieve speler ben maar het internationale tennis wel op de voet volg.
Mijn vraag gaat over een apect van tennis. Namelijk de toss. Wie de toss wint mag bepalen wie opslaat. Volgens mij is het in de mondiale top zo dat de opslag meestal wordt weggegeven omdat spelers eerst even in de wedstrijd moeten komen en dan minder kans hebben om direct gebroken te worden en dus een grotere kans hebben om direct te breken.
Een goede vriendin van mij zegt juist dat je de opslag het beste kunt behouden omdat je dan steeds een game voorstaat of wel gelijkstaat (mits je je service houdt). In een eventuele tie-break levert dit ook een voordeel op want degene die in de eerste game van de set heeft opgeslagen mag dat ook in de tie-break.

Mijn vraag aan jullie is of het nou gebruikelijker is om de service weg te geven of om de service te behouden na het winnen van de toss.

alvast bedankt.

Kerstman

Eric
Berichten: 51
Lid geworden op: 10-10-2007 20:43

Bericht door Eric » 18-04-2008 17:18

Ik denk niet dat je daar puur op kan antwoorden met wel of niet. Het behouden of weggeven van de service heeft te maken met meerdere omstandigheden.
Het belangrijkste waar je naar moet kijken is hoe sterk serveer ik zelf en hoe sterk serveert mijn tegenstander? Het is niet verstandig eerst te ontvangen als je zelf een sterke service hebt of je tegenstander een servicekanon is. Ook maakt de ondergrond een verschil, op gravel zal er waarschijnlijk meer gekozen worden voor ontvangen, omdat de service daar minder een wapen is dan op snelle banen. Daarnaast kan je er ook over denken de service weg te geven als het bijvoorbeeld hard waait en serveren moeilijker is.
Op recreatieniveau is het misschien (eerder) slimmer om te ontvangen, omdat de spelers meestal minder opgewarmd aan de partij beginnen dan profs en zij er nog meer in moeten komen. Zelf krijg je dan in ieder geval al 4 ballen en kan je er beter in komen en waarschijnlijk zijn de kansen op een break in de 1e game hoger.
En het beginnen met serveren is inderdaad een voordeel, omdat je dan voorkomt in de set. Alleen is het in de tiebreak geen voordeel, omdat de eerste ontvanger in de tiebreak als eerste op setpunt komt als alles volgens service verloopt.

Plaats reactie