Thomas Schoorel

In dit forum kan gediscussieerd worden over de Nederlandse spelers.
Plaats reactie
Frank
Berichten: 674
Lid geworden op: 11-10-2007 08:42

Thomas Schoorel

Bericht door Frank » 18-08-2010 13:16

Schoorel stijger van het seizoen

Hij is boomlang (2.02 meter), linkshandig en vuurt kanonslagen af met zijn racket. Thomas Schoorel is nu nog onbekend bij het grote publiek, maar lang zal dat niet meer duren. De Amster-dammer klimt op de wereldranglijst alsof de duivel hem op de hielen zit. ,,Waar dit stopt, weet niemand.

Nieuwe coach zorgt voor impuls bij talent

ROTTERDAM Met zevenmijlslaarzen stormt de 21-jarige Schoorel naar de top. Deze week geen nationale kampioenschappen voor de Amsterdammer, maar bikkelen in Zuid-Europa op weg naar een nog mooiere ranking. Vorig jaar mei was zijn naam niet te vinden bij de beste duizend tennissers van de wereld, nu staat hij op de 204de plaats van de ATP-ranking.

,,Dat ik de NK niet speel, is nu een goed teken, merkt Schoorel gevat op vanuit het Spaanse San Sebastian, waar hij morgen de tweede ronde van een challenger speelt. ,,Ik ben de laatste tijd lekker opgeschoten, heb goed aan mijn ranking kunnen werken. Als je wat rondjes wint bij de challengers dan kan het hard gaan.

Vijftien jaar werkte Schoorel samen met trainer Huib Troost van tennisvereniging Amstelpark. Sinds tweeënhalve maand traint hij met een nieuwe coach. Stephan Ehritt-Vanc leidde hem van een positie rond de beste 400 naar de beste 200 spelers van de wereld. ,,Met Huib liep het altijd prima, maar de laatste periode merkte ik dat het vaker niet meer zo goed ging als ik wilde. Ik was toe aan iets nieuws om weer een stap te maken, beseft Schoorel. ,,Sinds ik met Stephan werk, win ik heel veel. Natuurlijk moet ik het zelf doen, maar op het mentale vlak valt er met Stephan heel wat te winnen. Hij zorgt toch voor een stuk extra discipline en professionaliteit bij mij. Het mentale was altijd mijn zwakke punt, ik liet wel eens wat games lopen als het even minder ging. Nu gaat dat veel beter.

De inbreng van Ehritt-Vanc, voormalig KNLTB-bondstrainer van de vrouwen en eigenaar van een eigen tennisacademie, vormt de frisse impuls die de carrière van Schoorel nodig had na jaren in dezelfde situatie. ,,Wij kenden elkaar al wat langer via mijn vriendin (tennisster Michelle Gerards, red.). Stephan reist nu met mij mee langs de toernooien en ik betaal hem zelf. Helemaal niet erg. In de jeugd ben ik veel gesteund door de tennisbond en daar ben ik iedereen heel dankbaar voor. Nu is het logisch dat ik mijn eigen boontjes moet doppen.

Met zijn opmars op de ranglijst is Schoorel, die zijn opleiding aan de Johan Cruyff University anderhalf jaar terug inruilde voor een profbestaan, hard op weg de jungle van de futuretoernooien achter zich te laten. Deze zomer haalde hij zijn eerste challengerfinale bij de Siemens Open in Scheveningen en op korte termijn wil hij proeven aan ATP-toernooien via de kwalificaties. ,,Waar dit stopt? Dat weet niemand. Eind volgend jaar hoop ik in de top-100 te staan. Een realistisch doel, hoe meer challengers je speelt, hoe meer punten er te verdienen zijn.

Op papier is hij achter Thiemo de Bakker (50), Robin Haase (99), Jesse Huta-Galung (149) en Igor Sijsling (172) nu de vijfde Nederlander. Er was daarom al eens contact met Davis Cup-captain Jan Siemerink. Schoorel: ,,Siemerink zei dat ik dicht bij een selectie zit en vooral door moet blijven gaan met wat ik doe. Ik ben er nu nog niet echt mee bezig, maar hoop ooit wel in aanmerking te komen. Spelen voor je land, dat is iets om trots op te zijn.

Algemeen Dagblad

Plaats reactie