Elise Tamaela

In dit forum kan gediscussieerd worden over de Nederlandse speelsters.
Plaats reactie
Elwin
Berichten: 10
Lid geworden op: 10-10-2007 22:15

Elise Tamaela

Bericht door Elwin » 12-10-2007 23:23

Alles over Elise!


Afbeelding
Michaella Krajicek- Elena Dementieva - Vera Zvonareva

Tim
Berichten: 262
Lid geworden op: 10-10-2007 22:21

Bericht door Tim » 12-12-2007 09:40

Elise stopt met internationaal tennis:

Elise Tamaëla stopt met internationaal tennis.

"Het is mooi geweest”, zegt de 23-jarige Culemborgse. Aan het NK masters in Rotterdam doet ze wel mee en daar won ze van Suzanne van Hartingsveldt: 6-1 6-4.

Jarenlang probeerde Tamaëla de stap te maken naar de felbegeerde top 100. Verder dan de 129e positie is ze niet gekomen. "Het zat er wel in qua tennis, maar de motivatie ontbrak steeds meer om voluit te gaan”, legt Tamaëla uit. "Afgelopen zomer dacht ik voor het eerst aan stoppen en als dat eenmaal in je hoofd zit dan is het lastig om toch vol door te gaan.”

Toch zegt ze de sport niet helemaal vaarwel. "Ik ga een paar Nederlandse toernooitjes doen en ik zal competitie spelen voor Amstelpark.”

In de Fed Cup, waar Tamaëla jarenlang als vaste waarde werd beschouwd, zal ze niet meer aantreden. Fedcupcoach Manon Bollegraf: "Elise zal niet geselecteerd worden voor de promotie-degradatiewedstrijden in januari 2008.” Het stoppen van Tamaëla komt voor haar niet als een verrassing. "Ze worstelt al een jaar met haar motivatie. Als je drie jaar lang op dezelfde plek op de wereldranglijst bivakkeert, dan breek je op een gegeven moment.”

Tamaëla over haar hoogtepunten: "Ik heb een zevental 25.000 dollartoernooien gewonnen. Verder heb ik het topspeelsters als Patty Schnyder en Daniela Hantuchova moeilijk gemaakt tijdens WTA-toernooien.” Het volgende hoogtepunt moet studeren worden. "Bewegingswetenschappen of fysiotherapie. Het speelde mee in mijn beslissing om te stoppen. Ik heb de leeftijd dat ik echt student kan zijn.”

Het meeste gaat ze het leventje op de Tour missen. "Ik heb de hele wereld kunnen zien en ga het individuele leventje missen. Als tennisster ben je toch heel vrij.”

Bron: Telegraaf

Mies
Berichten: 142
Lid geworden op: 10-10-2007 22:19

Bericht door Mies » 18-12-2007 20:16

Ik had dit al wel een beetje zien aankomen.

Top 200 halen is natuurlijk goed en bovengemiddeld, maar de echte doorstart heeft ze nooit kunnen maken. Daarom heb ik haar weleens te klein voor het tafellaken en te groot voor het servet genoemd.

Al met al een goede beslissing lijkt me. Maatschappelijke loopbaan, paar ranglijsttoernooitjes spelen en misschien beetje lesgeven. Komt wel goed.

Frank
Berichten: 674
Lid geworden op: 11-10-2007 08:42

Elise Tamaëla keert na twee jaar terug op proftennistour

Bericht door Frank » 20-08-2009 10:04

Ouder en wijzer; Elise Tamaëla keert na twee jaar terug op proftennistour.

De Telegraaf

AMSTERDAM, donderdag Een paar maanden koesterde ze het als een geheim, maar nu haar lijf fit genoeg is en haar geest fris en vrolijk, kan de geest uit de fles: Elise Tamaëla maakt komende week haar comeback op de professionele tennistour. De Nederlandse die het twee jaar geleden 'helemaal had gehad' met de tennissport, zal in de betrekkelijke anonimiteit van een zogenoemd '10.000-toernooi' in Enschede een start maken met wat in sporttermen zo mooi de tweede carrière wordt genoemd. "Ik ben er klaar voor en heb er zin in. Verwachtingen? Ik ga gewoon weer lekker tennissen en dan zie ik wel waar het schip strandt."

Bijna twee jaar geleden kondigde Tamaëla tijdens de nationale Masters in Rotterdam ineens haar afscheid aan. "Ik was er helemaal klaar mee. Ik trainde en speelde met tegenzin en in Het Wereldje voelde ik me helemaal niet thuis." En dus besloot de vaste waarde van het Nederlandse Fed Cupteam de rackets op te bergen. Ze ging een paar maanden helemaal los, gaf vervolgens wat tennisles en koos voor een studie fysiotherapie.

Op amateurniveau wilde ze nog wel wat competitie spelen en dus ging ze begin dit jaar zelf weer wat trainen. "Gaandeweg merkte ik dat ik het best weer leuk vond om te trainen en met plezier mijn potjes stond te spelen. Ik snapte er eigenlijk niets van en vroeg me af of dat gevoel tijdelijk zou zijn. Toen het aan bleef houden vond ik dat ik er iets mee moest doen."

Dat 'iets' moet komende week uitmonden in een eerste optreden op profniveau. "Ik heb natuurlijk helemaal geen ranking meer, ben eigenlijk niemand in het profcircuit. Via de KNLTB heb ik een wildcard voor het ITF-toernooi in Enschede gekregen", aldus de vrouw die een paar jaar geleden als nummer 129 van de wereld Nederlands beste proftennisster was.

Maar destijds struikelde ze ook te vaak over horden waarover ze eigenlijk niet mocht struikelen. "Met mijn tennis was niets mis, maar het was altijd in mijn kop waar het misging", weet ze nu, een paar jaar ouder en vooral wijzer. "Het was een mentale kwestie. Destijds zat ik ook niet in een ideale situatie en ben daar te lang in blijven hangen. Dan ga je vanzelf niets meer leuk vinden en gaat het al snel van kwaad naar erger."

Onder de vleugels van trainer/coach Huib Troost en conditietrainer Paul Franklin wil Tamaëla die valkuilen in haar tweede loopbaan omzeilen. "Ik ben op veel vlakken sterker geworden. Het was best goed om de afgelopen twee jaar mijn eigen carrière vanuit een helicopterview te bekijken. Ik heb geleerd van de fouten die ik destijds heb gemaakt."

Ze beseft dat ze van nul af aan zal moeten beginnen en heeft erg moeten lachen om de avonturen van herintreder Raemon Sluiter. "Onlangs kreeg ik een sms'je van hem, want in de kleine tenniswereld blijft nu eenmaal niets geheim. Het was blijkbaar opgevallen dat ik wel heel vaak en heel veel stond te trainen. Sluiter noemde mijn geplande comeback goed nieuws en wenste mij succes. Vond ik erg leuk."

Tamaëla begint niet doelloos aan haar tweede tennisleven. "Ooit was ik de nummer 129 van de wereld. Met de geestelijke bagage die ik nu heb, wil ik proberen de top 100 te halen. Ik realiseer me dat daar tijd voor nodig is en ben bereid om het stapje voor stapje te doen. Eerst maar eens zien hoe het bij de komende 10.000-toernooien gaat (ze heeft zich aangemeld voor achtereenvolgens Enschede, Almere en Alphen aan den Rijn, red.) en dan zo snel mogelijk richting de 25.000-toernooien."

En haar studie? "Daar ga ik beslist mee door, al zal dat op aangepaste wijze moeten gebeuren. Maar ik wil niet opnieuw volledig verstrikt raken in de tennissport. Dat oogkleppengedoe wil ik vermijden. Dat is één van de lessen die ik heb geleerd."

Plaats reactie